loading...

مواد شیمیایی

  این پرسش ها و پاسخ ها توسط WHO در پاسخ به سؤالات و نگرانی های دولت های عضو WHO با توجه به ماهیت و ایمنی غذاهای اصلاح شده ژنتیکی تهیه شده است.   1. ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GM) و

 

این پرسش ها و پاسخ ها توسط WHO در پاسخ به سؤالات و نگرانی های دولت های عضو WHO با توجه به ماهیت و ایمنی غذاهای اصلاح شده ژنتیکی تهیه شده است.

 

1. ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GM) و غذاهای GM چیست؟

ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) می توانند به عنوان ارگانیسم هایی تعریف شوند (یعنی گیاهان ، حیوانات یا میکروارگانیسم ها) که در آنها ماده ژنتیکی (DNA) به گونه ای تغییر یافته است که با جفت گیری و یا نوترکیبی طبیعی به طور طبیعی رخ نمی دهد. این فناوری اغلب "بیوتکنولوژی مدرن" یا "فن آوری ژن" نامیده می شود ، گاهی اوقات "فناوری DNA نوترکیب" یا "مهندسی ژنتیک" نیز شناخته می شود. این اجازه می دهد تا ژن های منتخب از یک ارگانیسم به بدن دیگر منتقل شود ، همچنین بین گونه های غیرمرتبط انجام شود. غذاهایی که از ارگانیسم های GM تولید می شوند یا از آنها استفاده می کنند اغلب به عنوان غذاهای GM شناخته می شوند.

 

2. چرا غذاهای GM تولید می شوند؟

غذاهای GM تولید شده و به بازار عرضه می شوند زیرا مزیت درک شده ای هم برای تولید کننده یا مصرف کننده این غذاها وجود دارد. این به معنای ترجمه به محصولی با قیمت پایین ، سود بیشتر (از نظر دوام یا ارزش غذایی) یا هر دو است. در ابتدا توسعه دهندگان بذر جنرال موتورز می خواستند كه محصولات آنها توسط تولیدكنندگان مورد پذیرش واقع شود و بر نوآوری هایی متمركز شوند كه منافع مستقیمی برای كشاورزان (و به طور كلی صنایع غذایی) به ارمغان بیاورند.

 

یكی از اهداف برای رشد گیاهان بر اساس ارگانیسم های جنبی اصلاح نباتات است. محصولات GM که در حال حاضر در بازار هستند ، عمدتاً با هدف افزایش مقاومت در برابر بیماریهای گیاهی ناشی از حشرات یا ویروسها یا افزایش تحمل نسبت به علف کش ها انجام می شود.

 

مقاومت در برابر حشرات با وارد شدن در گیاهان مواد غذایی ژن برای تولید سموم از باکتری Bacillus thuringiensis (Bt) حاصل می شود. این سم در حال حاضر به عنوان یک حشره کش معمولی در کشاورزی استفاده می شود و برای مصرف انسان بی خطر است. محصولات GM که ذاتاً این سم را تولید می کنند نشان داده شده است که در شرایط خاص به مقادیر کمتری از حشره کش ها نیاز دارند ، به عنوان مثال جایی که فشار آفت زیاد است مقاومت ویروس از طریق معرفی ژن از ویروس های خاصی که باعث ایجاد بیماری در گیاهان می شوند ، حاصل می شود. مقاومت در برابر ویروس باعث می شود گیاهان نسبت به بیماری های ناشی از چنین ویروس ها کمتر حساسیت داشته باشند و در نتیجه بازده محصول بیشتری حاصل شود.

 

تحمل جرم از طریق معرفی ژن از باکتری هایی که مقاومت به بعضی از علف کش ها را تحمل می کنند ، حاصل می شود. در شرایطی که فشار علفهای هرز زیاد است ، استفاده از چنین محصولات زراعی منجر به کاهش مقدار علف کشهای مورد استفاده شده است.

 

3. آیا ایمنی غذاهای GM متفاوت از غذاهای معمولی ارزیابی می شود؟

به طور کلی مصرف کنندگان معتقدند که غذاهای معمولی (که سابقه مشخصی در مصرف بی خطر در طول تاریخ دارند) بی خطر هستند. هر زمان که انواع جدیدی از ارگانیسم ها برای استفاده از مواد غذایی با استفاده از روش های سنتی تولید مثل که قبل از معرفی فن آوری ژن وجود داشته است ، ایجاد می شوند ، ممکن است برخی از خصوصیات موجودات زنده به صورت مثبت یا منفی تغییر یابد. ممکن است از مقامات ملی مواد غذایی خواسته شود تا ایمنی چنین غذاهای معمولی به دست آمده از انواع جدید ارگانیسم ها را بررسی کنند ، اما همیشه این طور نیست.

 

در مقابل ، بیشتر مقامات ملی بر این باورند که ارزیابی های خاص برای غذاهای GM ضروری است. سیستم های خاصی برای ارزیابی دقیق ارگانیسم های GM و غذاهای GM نسبت به سلامت انسان و محیط زیست تنظیم شده است. ارزیابی های مشابه معمولاً برای غذاهای معمولی انجام نمی شود. از این رو در حال حاضر تفاوت قابل توجهی در روند ارزیابی قبل از بازاریابی برای این دو گروه از مواد غذایی وجود دارد.

 

وزارت ایمنی مواد غذایی و زئونوز WHO با هدف کمک به مقامات ملی در شناسایی غذاهایی که باید مورد ارزیابی ریسک قرار بگیرند و رویکردهای مناسب برای ارزیابی ایمنی را توصیه می کند. در صورت تصمیم گیری مقامات ملی برای ارزیابی ایمنی ارگانیسم های GM ، WHO استفاده از دستورالعمل Codex Alimentarius را توصیه می کند (به سؤال 11 در زیر مراجعه کنید).

 

4- ارزیابی ایمنی مواد غذایی GM چگونه انجام می شود؟

ارزیابی ایمنی غذاهای جنرال موتورز معمولاً روی این موارد تمرکز دارد: (الف) تأثیرات مستقیم بر سلامتی (سمیت) ، (ب) پتانسیل تحریک واکنش آلرژیک (حساسیت). ج) اجزای خاص که تصور می شود دارای خواص غذایی یا سمی هستند. (د) پایداری ژن درج شده. ه) اثرات تغذیه ای مرتبط با اصلاح ژنتیکی. و (f) اثرات ناخواسته ناشی از درج ژن

 

5- موضوعات اصلی نگرانی برای سلامتی انسان چیست؟

در حالی که مباحث نظری طیف گسترده ای از جنبه ها را پوشش داده است ، سه موضوع اصلی مورد بحث پتانسیل های تحریک واکنش آلرژیک (آلرژی زایی) ، انتقال ژن و بیرون آمدن ژن ها است.

 

آلرژی

به عنوان یک اصل ، انتقال ژن ها از ارگانیسم های معمولاً آلرژی زا به ارگانیسم های غیر آلرژیک امتناع ورز می شود ، مگر اینکه بتوان اثبات کرد که پروتئین پروتئین ژن منتقل شده حساسیت ندارد. در حالی که غذاهای تولید شده با استفاده از روشهای سنتی پرورش معمولاً برای حساسیت زایی مورد آزمایش قرار نمی گیرند ، پروتکل های آزمایش غذاهای GM توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) و WHO ارزیابی شده است. هیچ اثر آلرژیکی نسبت به غذاهای GM در حال حاضر در بازار یافت نشده است.

 

انتقال ژن

انتقال ژن از مواد غذایی GM به سلولهای بدن یا باکتریهای دستگاه گوارش می تواند موجب نگرانی شود اگر ماده ژنتیکی منتقل شده بر سلامتی انسان تأثیر منفی بگذارد. این امر به ویژه در صورت انتقال ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک ، که به عنوان نشانگر هنگام ایجاد GMO استفاده می شوند ، اهمیت دارد. اگرچه احتمال انتقال کم است ، استفاده از فناوری انتقال ژن که ژنهای مقاومت به آنتی بیوتیک را درگیر نمی کند ، تشویق می شود.

 

بیرون آمدن

مهاجرت ژن ها از گیاهان جنرال موتورز به محصولات معمولی یا گونه های مرتبط با آن در طبیعت (که به آن "تجاوز" گفته می شود) و همچنین مخلوط کردن محصولات حاصل از بذرهای معمولی با محصولات GM ، ممکن است تأثیر غیرمستقیمی بر ایمنی و مواد غذایی داشته باشد. امنیت. مواردی گزارش شده است که در آنجا محصولات زراعی GM تأیید شده برای خوراک دام یا مصارف صنعتی در محصولاتی که برای مصرف انسان در نظر گرفته شده است ، در سطح کم مشاهده شد. چندین کشور استراتژی هایی را برای کاهش اختلاط اتخاذ کرده اند ، از جمله جدائی آشکار از مزارع که در آن محصولات زراعی GM و محصولات معمولی پرورش می یابد.

 

6. ارزیابی ریسک برای محیط چگونه انجام می شود؟

ارزیابی ریسک محیطی هم GMO مربوط را شامل می شود و هم محیط بالقوه دریافت کننده را شامل می شود. فرایند ارزیابی شامل ارزیابی ویژگی های GMO و تأثیر آن و ثبات در محیط ، همراه با خصوصیات اکولوژیکی محیطی است که در آن معرفی خواهد شد. ارزیابی همچنین شامل اثرات ناخواسته ای است که می تواند ناشی از درج ژن جدید باشد.

 

7- موضوعات مورد توجه محیط زیست چیست؟

مسائل مربوط به نگرانی عبارتند از: توانایی GMO برای فرار و معرفی بالقوه ژنهای مهندسی شده در جمعیتهای وحشی. ماندگاری ژن بعد از برداشت GMO؛ حساسیت موجودات غیر هدف (به عنوان مثال حشرات آفات) به محصول ژن. پایداری ژن؛ کاهش طیف سایر گیاهان از جمله از بین رفتن تنوع زیستی. و افزایش استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی. جنبه های ایمنی زیست محیطی محصولات GM با توجه به شرایط محلی بسیار متفاوت است.

 

8- آیا غذاهای GM ایمن هستند؟

ارگانیسم های مختلف GM شامل ژنهای مختلفی هستند که به روشهای مختلف درج شده اند. این بدان معناست که غذاهای فردی GM و ایمنی آنها باید به صورت موردی ارزیابی شود و اظهارنظرهای کلی در مورد ایمنی کلیه غذاهای GM امکان پذیر نیست.

 

غذاهای GM که در حال حاضر در بازار بین المللی موجود است ، ارزیابی های ایمنی را پشت سر گذاشته اند و احتمالاً خطرات برای سلامتی انسان را به همراه ندارند. علاوه بر این ، در نتیجه مصرف چنین غذاهایی توسط جمعیت عمومی در کشورهایی که تأیید شده اند ، هیچ تاثیری بر سلامتی انسان نشان نداده است. استفاده مداوم از ارزیابی های ایمنی بر اساس اصول Codex Alimentarius و در صورت لزوم ، نظارت کافی از بازار پس از آن ، باید پایه ای برای اطمینان از ایمنی غذاهای GM باشد.

 

9- غذاهای GM چگونه در سطح ملی تنظیم می شوند؟

نحوه تنظیم دولت ها غذاهای GM متفاوت است. در بعضی از کشورها غذاهای GM هنوز تنظیم نشده اند. کشورهایی که قانونگذاری لازم را دارند ، در درجه اول روی ارزیابی خطرات برای سلامتی مصرف کننده تمرکز می کنند. کشورهایی که مقررات نظارتی برای غذاهای جنرال موتورز دارند ، معمولاً با در نظر گرفتن خطرات بهداشتی و محیطی ، و همچنین مسائل مربوط به کنترل و تجارت (مانند آزمایش های بالقوه آزمایش و برچسب زدن) ، GMO را به طور کلی تنظیم می کنند. با توجه به پویایی بحث در مورد غذاهای جنرال موتورز ، قانون به احتمال زیاد همچنان ادامه خواهد یافت.

 

10. چه نوع مواد غذایی GM در بازار بین المللی وجود دارد؟

محصولات GM موجود در بازار بین المللی امروز با استفاده از یکی از سه صفت اصلی طراحی شده است: مقاومت در برابر آسیب حشرات؛ مقاومت در برابر عفونت های ویروسی. و تحمل نسبت به علف کش های خاص. محصولات GM که دارای ماده مغذی بالاتری هستند (به عنوان مثال سویا افزایش اسید اولئیک) نیز اخیراً مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

https://is.gd/hSnZvL

نظرات (0) تاریخ : یکشنبه 15 تیر 1399 زمان : 10:58 بازدید : 30 نویسنده : سعادت
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 119
  • بازدید ماه : 351
  • بازدید سال : 1,604
  • بازدید کلی : 6,453